Ai nevoie de grafician?
Fie că eşti la început drum sau ai deja o afacere înfloritoare constaţi că, zi de zi, ai nevoie de ajutor pentru a-ţi pune ideile pe hârtie sau pe ecran. Un banner de promovare, o ofertă pe facebook sau instagram, un fluturaş (ca să nu-i spun flyer), un pliant sau chiar un catalog care descrie serviciile sau produsele tale. În fiecare zi simţi nevoia să dezvălui mai mult din ceea ce produci sau distribui.
Te aşezi la birou şi încerci să creionezi cum ţi-ar place să arate reclama ta şi îţi dai seama că nu eşti foarte sigur pe tine. Începi să cauţi inspiraţie pe diverse website-uri, cauţi şi cauţi, te adânceşti în căutarea ta şi, când revii cu picioarele pe pământ, te minunezi că au trecut mai bine de trei ore şi nu ai ajuns la niciun rezultat concret. Îţi place cam tot ce ai văzut dar nu ştii cum să aplici pe hârtie.
De ce? Pentru că mintea ta este pregătită pentru o altfel de muncă, energia ta este canalizată în direcţia dezvoltării şi organizării afacerii tale. Nu ai exerciţiul zilnic al creării de imagine. Eşti obişnuit să o vezi nu să o transpui pe hârtie sau ecran. Cum bine ştii, este mai uşor să citeşti o carte decât să scrii una. Aşa ajungi la o concluzie sănătoasă.
Diviziunea muncii are un rost
Nu le poţi face singur pe toate şi nici nu le poţi învăţa pe toate. Aplicaţiile de generare a graficii pe calculator sunt complexe şi nu ai timpul necesar să le pătrunzi tainele.
Ai nevoie de ajutor!
Ai nevoie de un om gata pregătit. Un om care să mănânce design publicitar pe pâine, cum se spune. Te hotărăşti să angajezi, dai anunţ la ziare, pe diverse portaluri de locuri de muncă şi în social media. După lupte grele şi câteva zile (dacă nu cumva săptămâni) dai peste un personaj nonşalant care îţi comunică pe un ton uşor zeflemist că, pentru cât oferi tu, nici nu coboară din scara blocului.
Te enervezi binişor (ca să nu spun straşnic) şi începi să întorci problema pe toate părţile. Nu-l poţi plăti full-time şi, dacă te gândeşti mai bine, nici ai avea atât de mult de lucru încât să-i umpli cele 8 ore. Ideea de part-time nu te coafează din cauza obligativităţii plăţii integrale a taxelor la stat. Ce soluţie ţi-a mai rămas?
Servicii externalizate
(sau externe, fiecare cum îi place să le numească, tot aia e…)
Un contract cu o firmă specializată sau cu un freelancer pentru servicii de grafică publicitară, design specializat, DTP şi altele… cum le-o mai fi spunând în zilele noastre (în cei aproape 20 de ani de când mă ocup de aşa ceva, denumirile au suferit nenumărate „mutaţii”). Aceşti oameni fac asta zi de zi. Asta le este pâinea. Sunt pregătiţi să o facă şi au tot ce le trebuie.
Indiferent de forma de organizare a entităţii cu care alegi să lucrezi, poţi opta pentru colaborare calculată la lucrare, la oră sau pe baza unui abonament cu un anumit număr de lucrări sau ore de lucru.
Majoritatea designerilor preferă să fie proprii lor angajatori, avantajele fiind evidente. Îţi faci programul cum vrei, stabileşti preţurile după cum crezi de cuviinţă fără să fii încorsetat de o politică dictată de altcineva şi, uneori, îţi poţi permite câte-o aroganţă, adică să spui NU sau NU ACUM când un colaborator devine prea insistent sau are un istoric de colaborare ceva mai romanţat. În plus, de obicei freelancerul preferă să lucreze de acasă, deci nu are cheltuieli suplimentare de întreţinere a unui sediu, ceea ce s-ar putea traduce foarte plăcut în tariful ofertat.
Încă mai ai îndoieli?
Designul publicitar nu este doar creaţie şi imaginaţie. Dacă nu respecţi regulile jocului, rişti să dai greş. Imaginea creată, oricât de fantezistă şi „wow” ar fi, trebuie să transmită corect mesajul dorit şi, în acelaşi timp, să se încadreze într-o multitudine de cerinţe tehnice. Începi să faci cunoştinţă cu termeni specifici tipografiilor digitale sau offset, cu limbajul plin de abrevieri al producătorilor de materiale publicitare de mari dimensiuni, cu restricţiile enervante ale platformelor social-media (dimensiuni precise, suprafaţă permisă pentru text) şi, dacă nu erau destule, cu ritmul delirant în care sunt dezvoltate tot felul de tehnici şi tehnologii de personalizare a obiectelor promoţionale.
Îţi spui, plin de optimism „nu-i mare lucru” şi, când te izbeşte valul, nu mai ştii cum să o dai la întors. Este suficient să priveşti o reclamă ad-hoc, încropită în fugă într-un bine-cunoscut (sau mult prea uzat) editor de text şi să o compari cu o reclamă unică realizată special pentru brand-ul tău, conform manualului tău de identitate vizuală care ar trebui asigure o imagine unitară, memorabilă, uşor de asociat cu brand-ul tău.
Totul devine clar
Nu te mai îndoieşti. Ai nevoie de ajutorul specialistului. El (sau ea 😊) îţi va fi ghid de nădejde prin hăţişul reclamei vizuale.
În loc de concluzie (nu că mi-aş face singură reclamă)…
Departe de mine gândul că le-aş şti pe toate. În fiecare zi învăţ ceva nou, în fiecare zi apare ceva nou, fie că este vorba despre un echipament nou de print, o tehnică nouă de personalizare ori o metodă inedită de a face reclamă online. Domeniul publicitar este dinamic şi în continuă perfecţionare. Nu te îndemn să le înveţi pe toate ci îţi spun cu prietenie că le poţi exploata pe toate în avantajul afacerii tale. Tot ce trebuie să faci este să apelezi la un specialist. Pe lângă finalitatea imediată a creării propriu-zise a reclamei, prin expertiza lui, specialistul poate să ridice imaginea afacerii tale la un nivel mult mai înalt de vizibilitate.